LCL ładunek mniejszy niż kontener
LCL oferuje nadawcom z regularnymi mniejszymi przesyłkami swobodę przenoszenia zamówień, gdy są gotowi, zamiast czekać na wystarczającą liczbę zamówień, aby zrobić pełny pojemnik. Pojemność sześcienna kontenera 20 wynosi 33 CBM (Cubic Meter / kubik / metr sześcienny) . Zawsze zalecamy klientom unikanie przekraczania 27 CBM, aby zapewnić przestrzeń powietrzną do rozładunku. Może to być równoważne z 20 podwójnymi paletami, jeśli są zbudowane na właściwej wysokości.
Dzięki LCL płacisz za metr sześcienny lub za tonę metryczną za miejsce w pojemniku konsolidatora. To, czy obciążamy Ciebie masą czy objętością, zależy od objętościowego charakteru i gęstości ładunku. Rozmiar paczki zostanie naliczony według wielkości, a paleta sejfów prawdopodobnie zostanie obciążona za ciężar.
Dodatkowo dzięki LCL ładunki przemieszczają się na linii CFS (Container Freight Station) na pas CFS, w przeciwieństwie do linii Port / Rail do Port / Rail, co daje o wiele więcej opcji lądowych. Może to skutkować krótszymi, mniej kosztownymi ruchami śródlądowymi niż transport FCL, gdzie jesteś ograniczony do głównych ramp kolejowych. Po przybyciu do docelowego CFS ładunek jest rozładowywany z kontenera, segregowany i oczekuje na odbiór. Fakt, że ładunek jest już poza portem, zapewnia nadawcom LCL dodatkowe kilka dni wolnego czasu i zmniejsza ryzyko naliczania opłat postojowych i zatrzymania.
Zasady mogą być łamane? Jak się okazuje owszem.
Szacunek 15 CBM oznacza punkt odcięcia, w którym po obliczeniu kosztów transportu i przeładunku osiągnąłeś lub przekroczyłeś koszt kontenera 20′ na tym samym pasie. Jeśli jesteś spedytorem, który stara się zminimalizować koszt jednostkowy wysyłki towarów, znajomość tego punktu odcięcia może być ważna dla osiągnięcia korzyści skali. Przejście do kontenera 20′ w powyższym przykładzie zasadniczo zapewnia dodatkowe 12-15 metrów sześciennych przestrzeni za darmo.
Są jednak wyjątki od tej zasady. Gdy przesyłka wymaga magazynowania, dodatkowej paletyzacji lub przeróbki palet, koszt pochłonięcia pełnego kontenera może być wyższy niż docelowe opłaty CFS uwzględnione już w ofercie LCL. W takich sytuacjach często zdarza się, że przesyłki LCL w niskim zakresie 20 CBM są tańsze niż ten sam ruch FCL, biorąc pod uwagę wszystkie koszty aż do ostatecznej dostawy pod drzwi.
Kolejna zasada, którą może zostać złamana, dotyczy samego rynku transportu towarowego. Stawki FCL reagują bardzo szybko na zmiany rynkowe, gwałtownie obniżają się, gdy statki nie są pełne, i gwałtownie rosną, gdy pojemność się zmniejsza. Natomiast stawki LCL wydają się być bardziej stabilne. Na przykład stawka pełnego kontenera 20’ na początku miesiąca może się zmniejszyć lub zwiększyć względem połowy miesiąca, w zależności od obecnych sił rynkowych. Wahania cen FCL prawdopodobnie nie będą miały wpływu na stawkę LCL według stawki CBM, a jeśli tak, to konsolidator zajmie czas na wprowadzenie zmian.
LCL czy FCL, która opcja zaspokoi Twoje potrzeby?
Poza kosztami istnieją inne czynniki, które mogą mieć wpływ na to, czy LCL lub FCL będą odpowiednie dla Ciebie lub Twojej przesyłki, takie jak:
- Ile chcesz drobnicowego ładunku,
- Poziom bezpieczeństwa,
- Termin dotarcia do miejsca docelowego.
Ładunek LCL jest fizycznie obsługiwany średnio 3-4 razy więcej niż ta sama przesyłka przemieszczana jako pojedynczy FCL ze względu na fakt, że musi on zostać skonsolidowany u źródła i zdekonsolidowany w miejscu przeznaczenia. Dodatkowe postępowanie może czasem prowadzić do uszkodzeń, zagubienia i – spójrzmy prawdzie w oczy – skradzionych kartonów. Jeśli ważne jest bezpieczeństwo i minimalna obsługa, możesz rozważyć FCL nawet w przypadku mniejszej przesyłki. Dzięki ruchowi FCL ta sama przesyłka zostaje załadowana do kontenera u drzwi dostawcy, zapieczętowana i nie otwiera się ponownie, dopóki nie dotrze do drzwi odbiorcy.
Miejsce pochodzenia i obsługa miejsca docelowego wpłynie również na czas przewozu. Zawsze możesz spodziewać się co najmniej 5-8 dodatkowych dni z przesyłką LCL (czasem więcej). Zamiast iść bezpośrednio do portu w kontenerze, ładunek LCL jest zrzucany do CFS, gdzie czeka w oknie 5-7 dni na inny ładunek, którym zostanie załadowany, zanim dotrze do portu. Gdy dotrze do miejsca docelowego, zamiast zostać odebranym z portu i dostarczonym bezpośrednio do twoich drzwi, musi najpierw zatrzymać się w magazynie CFS, aby zostać rozładowanym. Jeśli przesyłka jest pilna, te dodatkowe dni mogą mieć znaczenie.